کد مطلب: 204563
کد مطلب : ۴۶۳۷۵ عدم مديريت پسماندها سلامت مردم را به خطر مي اندازد
تاریخ انتشار : 1399/10/20 10:10:54
نمایش : 1427
اگر پسماندها به درستي ساماندهي و مديريت نشود به سلامت مردم، محيط‌زيست و تحقق توسعه پايدار در چهارمحال و بختياري آسيب مي‌رساند.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ تخريب محيط زيست، توليد آلودگي متعدد فعاليت هاي انساني و عدم توجه به بوم شناسي طبيعت سبب شده است تا در سال هاي اخير تعادل و توازن موجود در اکوسيستم هاي ايران برهم خورده و مشکلات مختلفي به وجود آيد.

از بين رفتن تالاب ها و خشک شدن درياچه ها، تخريب جنگل ها و افزايش ساخت و سازها، افزايش آلودگي هاي مختلف نظير آلودگي هوا، آب، خاک و صوت، کمبود منابع آب هاي زيرزميني، عدم مديريت پسماند و دفن بهداشتي زباله ها، ورود پساب هاي شهري، صنعتي، کشاورزي به اکوسيستم هاي طبيعي نتيجه اين برهم خوردن تعدل محيط زيست در ايران است.

به کليه پسماندهايي گفته مي شود که به صورت معمول از فعاليت هاي روزمره انسان ها در شهرها، روستاها و خارج از آن ها توليد مي شود ازقبيل زباله هاي خانگي و نخاله هاي ساختماني. جمع آوري، دفع، بازيافت و مديريت پسماند در ايران با توجه به نوع و کيفيت پسماند با ساير کشورهاي جهان تفاوت دارد و به کارگيري هر گونه روش و فناوري بدون بررسي و شناخت مواد و سازگاري عوامل محلي کار ارزنده اي نيست.

 ترکيب توليد پسماند در ايران با ساير کشورهاي اروپايي متفاوت است، چنانچه در ايران حدود 70 درصد پسماندهاي توليدي تر و30 درصد آن ها خشک بوده اما در اروپا 30 درصد تر و 70 درصد پسماندها، خشک است.

در حال حاضر مديريت پسماند شهري در ايران، از مسائل اصلي شهرداري هاي سراسر کشور محسوب مي شود و هزينه قابل توجهي را بر مديريت شهري تحميل مي کند. در اين مقاله مروري بر مشکلات و چالش هاي بازيافت پسماندها ارائه شده است.

سالانه يک ميليون و ۳۸۰ هزار تن پسماند در چهارمحال و بختياري توليد مي‌شود

مديرکل حفاظت محيط‌زيست چهارمحال و بختياري گفت: به طور ميانگين سالانه يک ميليون و ۳۸۰ هزار تن پسماند عادي، صنعتي، کشاورزي و ويژه در استان توليد مي‌شود.

شهرام احمدي در نشست شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي اين استان افزود: بيشترين پسماند توليدي در استان پسماند کشاورزي با يک ميليون و ۸۵۰ هزار تن در سال است و پسماند عادي با ۲۶۵ هزار تن، پسماند صنعتي با ۳۰ هزار تن و پسماند ويژه با يک هزار و ۸۰۰ تن در رديف‌هاي بعدي قرار دارد.

وي ادامه داد: اگر اين پسماندهاي به درستي ساماندهي و مديريت نشود به سلامت مردم، محيط‌زيست و تحقق توسعه پايدار در استان آسيب مي‌رساند.

احمدي، وضعيت ساماندهي پسماندهاي ويژه شامل پسماندهاي عفوني، بيمارستاني و شيميايي در استان را مطلوب ارزيابي کرد و گفت: با همکاري دانشگاه علوم پزشکي و بخش خصوصي اين پسماندها بي‌خطرسازي شده و مشکلي در اين خصوص وجود ندارد.

مديرکل حفاظت محيط‌زيست چهارمحال و بختياري به پيگيري‌هاي انجام شده براي ساماندهي پسماندهاي عادي در استان نيز اشاره کرد و افزود: يک شرکت بخش خصوصي در همين خصوص اعلام همکاري کرده و بنا دارد تا شهرک بازيافت در استان راه‌اندازي کند که در همين راستا مجوزهاي قانوني براي اين شرکت صادر شده اما با وجود پيشرفت ۶۸ درصدي اين طرح، روند اجراي کار به سبب مشکلاتي متوقف شده است.

احمدي تصريح کرد: به مدت يک ماه به اين شرکت مهلت داده شده تا مشکلات خود را برطرف کند و روند اجرايي طرح از سرگرفته شود اما چنانچه اين مهم محقق نشود امتياز اين طرح به شرکت ديگري واگذار مي‌شود.

وي در خصوص ساماندهي پسماندهاي صنعتي در استان نيز اظهار داشت: يک سرمايه‌گذار نيز که اجراي اين طرح را برعهده گرفته در اجراي آن با مشکل مواجه شده که در اين خصوص نيز مهلت داده شده و پس از يک ماه تصميم جديدي گرفته مي‌شود.

تعيين تکليف ساماندهي پسماند‌ها در چهارمحال و بختياري

استاندار چهارمحال و بختياري گفت: ساماندهي پسماند‌ها در استان تا يک ماهه ديگر تعيين تکليف شود.

اقبال عباسي استاندار چهارمحال و بختياري در نشست شوراي گفت‌وگوي بخش خصوصي و دولت گفت: با وجود مصوبات قبلي و انتخاب سرمايه‌گذار براي ساماندهي و بازيافت پسماندها، هنوز اين برنامه در استان محقق نشده که تا ظرف يک ماه آينده بايد اين موضوع تعيين تکليف شود.

وي افزود: براي ساماندهي پسماند‌هاي عادي و صنعتي دو سرمايه گذار مشخص شده است و با وجود اجراي بخشي از طرح، با مشکلاتي روبرو شده است که مي‌طلبد اين مشکلات هرچه سريع‌تر برطرف گردد.

عباسي اضافه کرد: براي رفع اين مشکلات دستگاه‌هاي صنعت، معدن و تجارت، شهرداري و محيط زيست با سرمايه‌گذاران نشست برگزار کنند و چنانچه محرز شد که اين سرمايه‌گذاران توانايي ادامه کار را ندارند، تصميم بر تغيير سرمايه‌گذار گرفته مي‌شود.

وي ادامه داد: نتيجه اين اقدامات در نشست بعدي شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي ارائه شود.
عباسي در اين نشست با تأکيد بر حمايت از اصناف سطح شهر در استان با راه‌اندازي بازارچه‌هاي عرضه مستقيم کالا در نقاط مختلف شهر مخالفت کرد و گفت: طرح راه‌اندازي بازارچه‌ها نيازمند برنامه ريزي بيشتري است تا بتوان در کنار خدمات‌رساني بهتر به مردم از اصناف فعال در استان نيز حمايت گردد.

وي افزود: راه‌اندازي بازارچه عرضه مستقيم ميوه طرح خوبي است که با همکاري دستگاه‌هاي مربوطه هرچه سريع‌تر در دستورکار قرار گيرد.

به گزارش جهانبين نيوز ؛ دفع زباله در بسياري از شهر ها و روستا هاي چهار محال و بختياري وضعيت مطلوبي نداشته و رعايت نکردن استانداردهاي دفع زباله در بسياري از نقاط موجب ايجاد چهره زشت در طبيعت و پراکندگي زباله ها شده و در عين حال مشکلات بسياري نيز ايجاد کرده است.

مديريت صحيح و جامع پسماندها موجب جلوگيري از آسيب رساني به محيط زيست، نظافت و بهداشت عمومي و حفظ منابع طبيعي مي شود.

براي دفع زباله از روشهاي گوناگوني استفاده مي شود و يکي از روشهايي که در مديريت زباله مورد استفاده قرار مي گيرد روش سوزاندن است که جدا از سودمندي هاي آن داراي معايبي چون ايجاد بو، دود و آلودگي هوا است که عموما مورد اعتراض مردم است.

در اين روش نياز به پرسنل کارآزموده و افراد مجرب براي بهره برداري و نگهداري از دستگاه هاي زباله سوز است و هزينه نگهداري و تعميرات در اين روش بيش از بسياري از روشهاي ديگر در دفع زباله است.

راه ديگر دفع زباله روش خاک چال است که اين روش مهندسي براي دفع مواد زايد جامد در زمين براي ممانعت از آسيب زدن به محيط زيست است.

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg